herfst 2013 2

11 oktober 2013 - Alvalade, Portugal

Donderdag 3 oktober

Vanmorgen de monteur gebeld, omdat hij niet kwam. Het bleek dat we elkaar verkeerd begrepen hadden. Helaas kon hij niets voor ons doen .Typisch was dat opnieuw bij zijn zaak de tv werkte. Kwaliteit van het signaal 100 % . Daarom heb ik daar de fabrieksinstellingen van de ontvanger teruggezet, en daarna de nieuwste software ingeladen. Op hoop van zegen.
Op de eerste pauzeplek alles weer uitgeprobeerd en oh wonder, het werkte nog. Daarna doorgereden naar Genelard een leuk rustig dorpje, waar we zijn gestopt om te eten. Na de afwas hebben we besloten om vandaag maar te blijven. Ook hier werkte de tv nog. Zou het probleem alleen het resetten van de ontvanger zijn geweest? Zo ja, dan hebben we nu een extra LNB voor een noodgeval.
Hoe dan ook, we hebben leuk weer met een temperatuur rond de 25º. Joyce heeft al een smsje gehad voor haar verjaardag en omdat ik automatisch verstuurde kreeg ook Cheryl dat smsje en zij vroeg zich middels een antwoord af of ik in de bonen was. Nog een smsje maakte alles duidelijk.
Vanavond even de telefoon pakken om Joyce echt te feliciteren.

Totaal gereden: 914 km vandaag: 90 km

Vrijdag 4 oktober

De bedoeling was vandaag door te rijden naar Ussel onder Clermont Ferrand, maar op onze koffie pauzeplek bleek opnieuw de satelliet niet te werken. Zowel Jeannette als ik waren het papzat en besloten terug te rijden naar Beaune naar de monteur. Hier bleek echter de tv weer te werken en dus naar de camperplaats Beaune en via WIFI contact gezocht met BMSAT in Rijssen. Zij konden niet helpen -we hebben Autosat en niet Oyster-maar gaven het telefoonnummer van Autosat Nederland. De bewuste man belde na een kwartiertje terug met de mededeling dat het een kwestie van een gewijzigde frequentie van de Astra1 was.
Dat heb ik aangepast en nu gaan we op hoop van zegen verder.
Alles met elkaar vandaag ruim 260 km gereden en slechts 30 km verder dan vanmorgen. Hier in Digoin werkt de schotel!!???

Totaal gereden: 1181 km vandaag: 267km

Zaterdag 5 oktober

Wat begon als een grijze, grauwe regenachtige dag werd allengs beter. Uiteindelijk heerlijk van de zon genoten bij temperaturen van rond 22º.
We staan nu in Egleton ten zuiden van Clermont Ferrand. Een mooie ruime plek bij de sporthal.

Totaal gereden: 1439 km vandaag: 258 km

Zondag 6 oktober

In de ochtend nevel vertrokken en al snel heerlijk in de zon. Een rustige tocht naar Houeillès, en plek die we in het verleden vaker hebben gebruikt als pleisterplaats. Morgen nog even naar de LIDL voor drinkwater en daarna trekken we Spanje in naar Hondaribbia. NB de schotel werkt nog steeds! Houden zo! !

Totaal gereden: 1725 km vandaag: 286 km

Maandag 7 oktober

Zoals gezegd boodschappen en daarna Spanje in. Omdat ik de bocht iets te nauw nam, ging de velg rechtsachter kapot. Dat wordt dus vernieuwen. De krik potjes deden wat er van verwacht werd een dus lag het reserve wiel er snel onder. Morgen maar kijken in Palencia bij een Renault-dealer. Net toen we dachten heerlijk van de zon te gaan genieten, kwam de politie met de mededeling dat er wel geparkeerd mocht worden en zelfs een siësta gehouden kon worden, maar niet 's nachts verblijven.
Dus verder getrokken naar Irura en daar staan we achter de sporthal, omdat de reguliere plaatsen waren ingenomen door luxe auto's.

Totaal gereden: 1988 km vandaag: 263 km

Dinsdag 8 oktober

Voor nood is de plaats in Irura prima; je kunt alles lozen en slapen met op de achtergrond wat verkeersgeruis gaat ook zonder problemen. Onderweg in Vitoria Gasteiz gepauzeerd. Ook een goede plek voor bezoek aan de stad en met alle faciliteiten. Woensdags is er markt en moet je dus vroeg vertrekken of al op dinsdag aankomen. Plaatsen voor campers blijven vrij.
In Palencia eerst eten en daarna de zonnepanelen nakijken. Het bleek dat de nieuwe plaat een los contact had en dus niets deed; na reparatie leverde de plaat 100Wp, ruim 4A op. De twee oude platen, samen 210Wp gaven ruim 6A af. Hiermee komen we de herfst wel door, zeker als je bij dagen met weinig zon twee panelen schuin zet richting de zon.
Morgenvroeg naar de garage met de band en daarna verder.

Totaal gereden: 2296 km vandaag: 308 km

Woensdag 9 oktober

Bij VicAuto - een Renaultgarage - werden we vlot geholpen. Hier bleek dat de velg nog weer in de juiste vorm geklopt kon worden en daarna de band weer op spanning en gemonteerd. Kosten € 0, 0. Onvoorstelbaar dat dit in de huidige economie nog kan. Al met al waren we weer snel op weg richting Portugal. Op een pauze plek even Dave gebeld voor zijn 7e verjaardag.
Doorgereden naar Caceres, waar we vannacht blijven. Morgen trekken we Portugal in.

Totaal gereden: 2682 km vandaag: 386 km

Donderdag 10 oktober

Omdat we slechts een korte afstand zouden afleggen en het tamelijk warm was, zijn we pas tegen 3 uur vertrokken. Om even voor zessen waren we in Luz. De temperatuur in de camper steeg in korte tijd naar ruim 31º, omdat Luz een camperplaats zonder schaduw is. Daardoor bleven we tot 10 uur 's avonds buiten zitten lezen en gingen we naar bed met de ventilator aan. Morgen gaan we denk ik in een ruk door naar de westkust en een fris zeewindje.

Totaal gereden: 2867 km vandaag: 185 km

Vrijdag 11 oktober

Vanmorgen het sanitair geregeld en daarna op weg naar het westen. Langs de IP2 op een beschaduwde parkeerplaats gegeten, daarna in Alvalade onze koffiepauze. En ook WIFI dus de mogelijkheid om dit verslag te versturen.